Missie en uitgangspunten
Kinderen, leerkrachten en ouders zijn gelukkig allemaal heel verschillend en leren niet allemaal op dezelfde manier. In onze school is er nadrukkelijk ruimte voor die verschillen in onze manier van lesgeven en omgaan met elkaar. De leerstof wordt dan ook op verschillende manieren aangeboden: via beelden, tekst, doe-activiteiten en via vormen van coöperatief leren. De school moet een vertrouwde omgeving zijn en als prettig worden ervaren. Onze visie is: ieder kind is uniek.
Alle leerlingen, ouders en leerkrachten maken deel uit van onze Albert Schweitzerschool waarbij de relatie tussen kinderen onderling en kinderen en leraren gebaseerd is op respect en vertrouwen. Leerlingen, leerkrachten en ouders zetten zich in om er een fijne en goede school van te maken, waar iedereen met veel plezier werkt. Wij vinden het belangrijk dat de kinderen zich ontwikkelen op het gebied van kennis alsook op creatief en sociaal-emotioneel gebied.
Om daadwerkelijk rekening te kunnen houden met onderlinge verschillen streeft de school ernaar zoveel mogelijk onderwijs op maat aan te bieden. Dit omdat sommige kinderen belemmeringen ondervinden of juist meer aankunnen dan de basisstof. De leerlingenzorg betreft ook de zorg voor leerlingen die op sociaal-emotioneel gebied ondersteuning nodig hebben. Wij vinden dat aan kinderen eisen mogen worden gesteld en dat de school de plicht heeft om te proberen datgene uit een kind te halen wat het aan mogelijkheden en talenten in zich heeft.