Bericht uit Bladel (groep 8)

Donderdag 24 november

We moesten vroeg opstaan 7.30 uur. Wassen en aankleden en om 7.45 uur ontbijten.
Om 8.15 uur moesten we kamer opruimen en die van ons was goedgekeurd. Daarna gingen we naar de Heemkamer in Bladel. Dat ging over de geschiedenis van Bladel. Om 11.45 uur waren we terug en was de Vinkwagen er al om onze fietsen in te laden. We gingen lunchen, we hadden soep, ik had groentesoep en een afbakbroodje met kruidenboter.
Daarna gingen we naar het bos naar de heksenboom. Ik ben er in geklommen en dat was super hoog. Daarna nog eten en eerst dagverslag schrijven. Ook nog tas inpakken en vanavond bonte avond.
Puck

Om half acht moesten we opstaan, wassen en aankleden. Daarna gingen we eten en om 8.15 uur ging iedereen zijn kamer netjes maken. Als je daar mee klaar was, had je nog vrije tijd tot kwart voor negen.
Toen gingen we naar de Heemkamer in Bladel, dat vond ik het leukste van het kamp. Ze vertelden daar van alles over hoe het vroeger was en je kon daar heel veel oude spullen zien die men toen gebruikte. Om kwart voor twaalf waren we terug en was de vrachtwagen er al om onze fietsen op te halen. En ik had geholpen samen met Daniël.
Om half 1 gingen we lunchen en dat was groenten of tomatensoep. Ik had groentesoep met een afbakbroodje met kruidenboter, ja dat was lekker. Om kwart voor 2 gingen we naar het bos, de heksenboom en nog buskruit gedaan. Om kwart voor vijf waren we terug en moesten dagverslag schrijven. Straks moeten we onze tas nog inpakken.
Thalissa

We waren opgestaan, gewassen en aankleden, dat was om half 8. Later om kwart voor 8 gingen we ontbijten, lekker. Daarna kamers opruimen. Om kwart voor negen gingen we op de fiets naar de Heemkamer, het museum in Bladel. Er werd verteld hoe het met slachten ging, er dingen gemaakt werden vroeger zoals schoenen, sigaren en nog veel meer.
Dat duurde tot 11.45 uur en toen weer terug naar kamp, Hoeve ten Vorsel. Om half een gingen we lunchen, we hadden tomatensoep en groentesoep, afbakbroodjes en kruidenboter. Het was allemaal heel lekker.
Om kwart voor 2 gingen we naar het bos. We hebben buskruit, een soort van verstoppertje, gedaan, met de bal dat was erg leuk. Om 16.45 uur dag verslag schrijven en zo de koffers/tassen inpakken, inpakken wat je in kan pakken.
Daniël

We stonden vandaag om 7.30 uur op en moesten aankleden, wassen. We gingen om 7.45 uur eten, dat was gewoon normaal maar wel lekker. Toen gingen we kamers opruimen en daarna om 8.45 uur naar de Heemkamer in Bladel. We hebben daar allemaal spullen gezien die ze vroeger gebruikten en ook hoe ze woonden.
Om 11.45 uur fietsten we terug naar kamp. Joan en Fleur vielen, niks aan de hand. Om 12.30 uur gingen we middageten en we hadden tomatensoep, groentesoep met een lekker broodje met kruidenboter.
13.45 uur gingen we naar het bos naar de heksenboom en daarachter kon je ook heen. Daar gingen wij ook kijken. We deden ook nog buskruit en toen de meester dat we nog 1 minuut hadden, schoot ik de bal nog weg dus konden we nog wat langer spelen.
Bart

Woensdag 23 november

Om 7.15 uur ging ik opstaan. Ik had keukencorvee. We moesten de tafel dekken en toen we daarmee klaar waren, gingen we buiten spelen. Om half negen moesten we gaan eten. Ik heb 2 broodjes met vruchtenhagel op. Na het eten gingen we afdrogen en de borden opruimen. De kinderen die geen corvee hadden, moesten de kamer opruimen. We hebben toen nog een spel gedaan.
Om half twaalf moesten we met de fiets naar Luyksgestel. Daar is een bakkerijmuseum, we hebben daar broodjes gebakken. Dat was super lekker. Toen we terug kwamen hadden we speeltijd. We hebben buskruit en jenga gedaan. We hebben macaroni en een super lekker toetje gegeten.
Na het eten heb ik binnen gelezen. Ik was de Meiden aan het lezen. Om 7.00 uur was de voorleeswedstrijd. Keanna had gewonnen. We zijn nu het dagverslag aan het schrijven. Zo gaan we nog dierengeluidenspel doen, douchen en dan slapen. Tot morgen!
Yara

Goedemorgen, het is acht uur. Ik ga nu even wassen. Het is alweer 8.30 uur en we gaan ontbijten. Na het ontbijt moesten we onze kamer opruimen en daarna hadden we vrije tijd. Ik heb buskruit gedaan.
Daarna gingen we fietsen naar Luyksgestel, het bakkerijmuseum. We hebben daar brood gebakken en we hebben info gekregen over de molen. Hoe het malen gaat enzo. Toen we moesten wachten op het brood, mochten we snoep kopen. De broodjes waren klaar en ze waren lekker.
Weer terug naar huis en we gingen eten (macaroni) en weer een lekker toetje. Om 19.00 uur hadden we de voorleeswedstrijd en Keanna heeft gewonnen. Na de voorleeswedstrijd dagverslag schrijven, dierengeluidenspel en slapen.
Britt

Ik werd wakker en begon met Bart en Don te praten en het was gezellig. Daarna kwamen er meer mensen bij. Ik kleedde mij aan en liep naar de eetzaal. Na het eten gingen we buiten spelen, dat was bijna met de hele klas.
Toen de bel ging, gingen we op de fiets naar de molen. Toen we binnen kwamen, werden we met open armen ontvangen. We liepen naar achter bij een soort van snoepwinkel en ze legde van alles uit over graan en tarwesoorten. We mochten onze eigen vorm van het deeg maken en dat broodje werd in de oven gebakken. We mochten toen iets van snoep kopen. Toen ik iets had gekocht, liep ik de achtertuin in om te spelen. Toen we naar binnen werden geroepen, aten we onze zelfgemaakte broodjes op en toen gingen we weer terug.
Toen we thuis kwamen, kregen we vrije tijd. We speelden buskruit. Toen de bel ging, moesten we naar binnen eten. Toen het klaar was deden we de voorleeswedstrijd. Keanna won. Toen gingen we het opstel schrijven en daarna in het donker een spel.
Radjino

We gingen 7.10 uur opstaan. En ik had keukencorvee. Toen we klaar waren, konden we ontbijten. Ik was klaar met eten en dan hadden we nog vrije tijd. We hoorden de bel.
We moesten fietsen naar Luyksgestel (bakkerijmuseum). We hebben daar broodjes gebakken. We gingen ook allemaal een kijkje in de molen nemen. De broodjes waren heel lekker. Toen we de broodjes hadden gegeten, fietsten we weer terug.
De bel ging nog een keer en we moesten avondeten. Macaroni en een heel lekker toetje. We hadden net de voorleeswedstrijd. Keanna heeft gewonnen. We zijn nu dagverslag aan het schrijven en zo dadelijk naar bed.
Joan

Woensdag, een mooie dag om op te staan. Rond 8 uur zal ik maar zeggen. En je moest ook nog aankleden, gezicht wassen, makkelijk zal je wel zeggen maar wel fris. Natuurlijk hebben de meesten wel honger dus snel lekker ontbijten. Met keuze uit alles, altijd lekker. Na het ontbijt moesten de kamers ook schoon zijn dus opruimen maar. Natuurlijk gingen we ook leuke dingen doen (dat doen we de hele week al) zoals: buskruit.
Maar we gingen ook fietsen naar Luyksgestel naar het bakkerijmuseum. Daar was een lieve mevrouw die vertelde wat je moet weten hoe je brood maakt en we hebben van deeg een broodje gemaakt en we zijn in de molen geweest. Zoveel leuke dingen, het was echt tof. Maar we gingen ook terug.
We kregen als avondeten macaroni, kaas, augurk, komkommer en het toetje is vla, kwark, slagroom met fruit en lange vingers. Na het eten de voorleeswedstrijd. Keanna won. Ze las heel mooi voor en het boek was Spekkie en Sproet. Na de voorleeswedstrijd maken we dit dagverslag.
Noa

Dinsdag 22 november 2016

Iedereen was op behalve Thalissa. Ze was als allerlaatste wakker. Toen iedereen wakker was , moesten we opstaan, wassen en aankleden. Na het aankleden gingen we ontbijten. We hadden een lekker beschuitje. En een lekkere boterham met jam. Daarna hadden we vrije tijd.
Daarna gingen we op de fiets naar Postel. Het was best interessant. We hebben een kruidentuin gezien en we hebben een film bekeken. Dat ging over het leven hoe het daar is. We kregen ook een stukje abdijkaas.
Toen gingen we weer terug naar Bladel en hadden we wat vrije tijd. We speelden mega Jenga en een giga toren van Pisa was er. Daarna gingen we eten: boerenkool met worst en augurken en zilveruitjes. Daarna dagverslag schrijven en dan douchen. Straks gaan we het eerste deel van de voorleeswedstrijd doen, schoen zetten, zingen, tanden poetsen en slapen.
Selina

Ons groepje was om 7.30 uur wakker en ongeveer 8.00 uur gingen we ons wassen en aankleden. Gingen we eten en ik heb een beschuitje met jam en een boterham met jam gegeten en als drinken had ik thee met suiker.
Om 11.00 uur op de fiets naar Postel. Daar hebben we een kerk bezocht onder leiding van Stef de gids. We mochten op bepaald terrein komen waar het normaal verboden toegang is. De gids vertelde dat er een heel verschil is tussen de oude en de nieuwe kerk. Bijvoorbeeld dat de ramen van de oude kerk veel kleiner waren dan van de nieuwe en er is een pesthuis waar mensen als ze de pest hadden naar toe gingen.
Toen we terug waren, hadden we even vrije tijd. We hebben een mega grote versie van de scheve toren van Pisa. Om half zeven gingen we eten, stamppot boerenkool met worst. Om haf acht gaan we douchen en als laatste gaan we de schoen zetten en de voorleeswedstrijd houden.
Finn

’s Ochtens had ik keukencorvee, dat was best leuk. Daarna gingen we eten. Toen iedereen klaar was moesten we onze kamers opruimen en dat moest worden goedgekeurd door de meester.
Daarna hadden we vrije tijd en daarna gingen we op de fiets naar België. Het was best wel zwaar. We gingen naar een klooster. De gids (Stef) vertelde dingen over de kerk, de leefgemeenschap van de monniken, de kruidentuin en kaas. Dat was best interessant. Toen we naar huis gingen, kregen we een appel, die was lekker. Ongeveer 3 uur fietsten we terug.
Toen we aankwamen in Bladel hadden we vrije tijd en deden we mega Jenga en een giga toren van Pisa. Dat was heel spannend. Als avondeten hadden we boerenkool, 2 verschillende soorten worst, spekjes, uitjes en augurk. Dat was heel lekker. Daarna gingen we dagverslag schrijven en dan douchen. Daarna hebben we voorleeswedstrijd en mogen we onze schoen zetten.
Priscilla

8.15 uur ik werd wakker en ging aankleden. 8.30 uur gingen we ontbijten en dat was lekker. 9.00 uur moesten we onze kamer opruimen en dat ging heel goed en het vegen ging ook goed. 9.30 - uur we hadden vrije tijd, dus Lars, Daniël en ik deden een spel.
11.00 uur – we gingen fietsen naar Postel, het duurde lang en het was koud. 12.00 uur - we kwamen aan en we aten een broodje. 12.30 uur – we kregen daar een rondleiding en informatie.
15.00 uur – we gingen terug naar Bladel. 16.30 uur – we kwamen daar aan. 18.30 uur – we gingen eten. 19.30 uur – schreef ik dit verslag. 21.00 uur – gaan we waarschijnlijk naar bed.
Lars

Om 8 uur gingen we ontbijten. Ik had keukencorvee. Ik moest toen samen met Bob, Priscilla, Britt en Don de borden afdrogen Toen we klaar waren met eten gingen we naar het slaapgebouw, tanden poetsen en kamer opruimen. De meester moest de kamer goedkeuren. De kamer was goedgekeurd.
11.00 uur vertrokken we met de fiets naar Postel. Daar was een soort klooster en een oude kerk. Ze hadden daar ook een pesthuisje. Pest is een ziekte van vroeger. Er was ook een gids, Stef, die vertelde er van alles over. We kregen kaas stukjes. Die waren lekker. Toen we weg gingen, kregen we een appel. Toen we die op hadden fietsten we weer terug. Dat was niet zo vermoeiend als heen.
We kwamen weer op de boerderij en kregen drinken. Daarna hadden we vrije tijd. We gingen toen de bel ging, avond eten. Dat was boerenkool, worst, uien, spekjes en augurken. Dat was heel lekker. Daarna toetje en nu opstel schrijven.
Fleur

Maandag 21 november 2016

Vandaag om 10.00 uur zijn we vertrokken naar Bladel. Om half twaalf kwamen we aan in Bladel. Toen we aankwamen moesten we onze tassen uit de bus pakken. Toen we de tassen hadden gepakt moesten we de kamers inrichten. Na een tijdje ’s middags eten. Daar kregen we een broodje knakworst.
Na het eten mochten we vrij spelen. Na het vrij spelen gingen we met de fiets naar het kroonven, daar hadden we het spel buskruit gedaan. Om kwart over vier gingen we met de fiets weer terug.
Toen we weer terug waren gingen we weer eten. We aten kipfilet, rostirondjes, satésaus, doperwten, worteltjes ,appelmoes en komkommer. We kregen ook een heerlijk toetje namelijk warme appel met vanillesaus, ijs en overheerlijke slagroom. Hierna gingen we een dagverslag schrijven zoals je ziet. Straks gaan we nog douchen en na het douchen gaan we bij de open haard zitten en daarna naar bed.
Maartje

’s Morgens vroeg stond de bus klaar. De laatste kusjes de laatste tranen, werden gedeeld. En toen gingen we op weg naar Bladel. Toen we er waren, gingen we meteen de kamers inrichten. Toen we klaar waren had je nog even tijd voor jezelf. Toen gingen we eten.
Na het eten gingen we fietsen naar het bos. In het bos hebben we buskruit gedaan. Toen kwamen we terug met veel dorst en hadden we vrije tijd. Toen om half zeven gingen we eten, mm lekker, kipfilet, wortels, erwten, satésaus, appelmoes en komkommer. En als toetje: warme appel met ijs, slagroom, en vanillesaus.
En nu schrijven we het dag verslag. We gaan zo douchen en liedjes zingen bij de open haard en dan naar bed. Tot morgen.
Keanna

Maandag 21 november vertrekt de bus naar Bladel om tien uur. Ouders van de kinderen zwaaien ons uit. De busreis was heel gezellig. Toen we bij ons gebouw aankwamen, gingen we onze koffers uitpakken en de bedden opmaken. Daarna moesten we zakmessen inleveren. We gingen daarna middageten, dat was super lekker. Daarna gingen we op de fiets naar het kroonven. Daar hebben we buiskruit gedaan. Je kon daar heel goed verstoppen.
Toen we thuis kwamen hadden we vrije tijd. Toen gingen we eten, we hadden echt superlekker eten. En als toetje hadden we warme appel.
Nu schrijf ik kaarten en dagverslag.
Sterre

Vandaag zijn we vertrokken van school met de bus hierheen, Bladel dus. Toen we aankwamen moest je je tas uitpakken en als je klaar was, mocht je naar buiten. Een paar minuten later ging de bel dus je moest naar binnen om te eten. Maar eerst handen wassen.
Het eten was lekker en toen ik klaar was, ging ik naar de slaapzaal en ging ik me voorbereiden op de fietstocht naar het kroonven. Onderweg vloog ik van mijn fiets af maar dat was niks. Toen we terug kwamen, dronken we water, gingen we eten. We kregen kipfilet, rostirondjes, doppertjes en een heerlijk toetje.
Toen we klaar waren met eten, moest je je geld en de adressen pakken en een kaart schrijven. Daarna moest je ook nog dit dagverslag schrijven. Straks moeten we douchen en naar bed dus ik ben wel klaar nu.
Babs

Op schoolkamp naar Bladel naar Landgoed ten Vorsel (website met informatie).